rambi3.reismee.nl

Java!!

Java!!

Vanaf Sumatra naar Java gevlogen (met enige vertraging), daar rond een uur of 7 's avonds op zoek naar een guesthouse... degene die ik in gedachten had was vol, anderen ernaast ook... loop ik bij een volgend guesthouse een Ierse meid tegen het lijf. Ook zij had al enige guesthouses gehad:vol! Dus samen op pad..eerst volgende guesthouse had1 kamer vrij... overleg: gaan we de kamer delen, kenden elkaar net 5 min.... we besloten van Yes :) Zo gezegd, zo gedaan, samen op een kamer. Bleek een super leuk guesthouse met gezamelijk balkon met gratis thee/koffie/water en incl. ontbijt. Door het gezamelijk balkon gelijk heel veel contact met de rest van de backpackers.... heb heerlijke uren (vooral als het regende) door gebracht op het balkon, kletsend met de anderen en liters thee drinkend :) Hier zijn de plannen ontstaan om met een groepje van 5 naar de Borobudur (de meest bekende en grootste tempel van Indonesie) te gaan. Met lokale bussen daarheen, nacht geslapen en volgende ochtend 4.30 op om de zonsopgang op een uitzichtpunt te gaan bekijken (half uur kimmen naar boven). Helaas door de regentijd hier in Indonesie, veel bewolking en geen super zonsopgang kunnen zien, wel heel mooi en sereen! De Borobudur was ontzettend mooi, hebben hem helemaal beklommen de rondjes met de klok mee gelopen naar de top (volgens Boeddhistische traditie). Helaas kun je niet helemaal naar de top, de Borobudur wordt gerenoveerd en door een vulkaanuitbarsting afgelopen Nov. op Java is het zelfs een tijd dicht geweest.

Met de groep naar het traditioneel Javaanse ballet/dansvoorstelling geweest: Pramanaya, super om te zien! En naar een ander tempelcomplex in de buurt: Prambanan.

Met de bus ook langs het gebied gereden dat behoorlijk is verwoest door de vulkaan uitbarsting in Nov.... Heel veel huizen en bomen weggevaagd of onder de zwarte modder.

Tis regentijd hier in Indonesie, dat betekend elke dag rond 12 uur bewolking en rond 14 uur een flinke plensbui van meestal een uur of 2 (wel met een temp van zo;n 30C!). Van de week echter een mega tropische hoosbui gehad, met onweer direct boven ons enflinke windstoten. Op dat moment zat ik net in een straatstalletje mijn verse nasi goreng ayam te eten... We hebben met alle gasten en de 2 vrouwen van het eetkraampje aan het frame van het kraampje moeten hangen om te zorgen dat het niet om zou waaien, het ging echt ongelooflijk te keer!! Drijfnat, maar met een big smile op mijn gezicht door de saamhorigheid onderling na anderhalf uur wer naar mijn guesthouse, 300 m verderop (maar niet te bereiken tijdens het noodweer). daar tijdens de rest van de bui lekker op het balkonnetje maar weer een paar bakkies thee genuttigd met de anderen :)

Ondertussen was er een nieuwe nederlandse meid in het guesthouse gekomen en samen met haar (Renee) en samen met 2 Indo jongens (1 kent zij van de middelbare school) naar een verborgen strand gereden. Anderhalf uur rijden van de plaats waar wij zaten(Yogya), door ongelooflijk groene rijstvelden en bergen uiteindelijk op een heel mooi verborgen en vooral lokaal strandje terecht gekomen. Daar heerlijk aan de verse kokosmelk gezeten en van de zonsondergang genoten! Op de fotogegaan met een klas schoolkinderen: zij vinden het geweldig om met blanke mensen op de foto te gaan:) Nederlanders worden hier in Indonesie ook belanda genoemd wat witte mens betekend, dit stamt nog uit de koloniale tijd. Hierna werden we nog getrakteerd op een fancy dinner (tuna steak)bovenop een heuvel met uitzicht over de verlichte stad Yogykarta: mooi!!! Een hele leuke dag!!

Samen met Renee ook mountainbikes gehuurd en met 34C!! door Yogya gefietst, heet!! Onszelf wel op een fancy lunch met pasta, salade en wijn getrakteerd, heerlijk!! :)

Besloten om samen een tocht naar de vulkaan Bromo te maken (10 uur in een bus!). Bromo is sinds enkele maanden aan het rommelen en spuugt continue as en stenen de lucht in. De vulkaan kon je uit veiligheidsoverwegingen dus niet beklimmen, maar we zijn er wel heel dichtbij geweest! 's Avonds hebben we vanuit ons guesthouse aan de rand van een krater de vulkaan horen/voelen rommelen, continue bliksemschichtengezien en hebben we een streep roodgloeiend lava naar beneden zien gaan! Het hele guesthouse trilde! Geweldige ervaring! De volgende ochtend weer om 3.30 op om naar een uitzichtpunt vlakbij te lopen (wederom een half uur klimmen op de vroege ochtend!) De zonsopgang was wederom wat bewolkt, maar geweldig om de mist rondom de vulkaan te zien en de enorme aswolken erboven. Ook nu weer continue bliksem. Na deze klim zat alles onder een laagje as.

Na deze geweldige ervaring wederom 10 uur in de bus en op weg naar Bali, waar we gisteravond laat (23 uur) aan zijn gekomen!!!

Foto's van Java en Bromo staan erop!

matti

Zo alweer een heel avontuur achter de rug je maakt wat mee zo.En ik zeg het nog een keer wat zijn je verhalen leuk om te lezen.Ik kr ijg er gewoon zin in ha ha. nou meis geniet er nog van dikke kus Matti

Tina

Ha meisie,

Ben je de regen nog niet zat? In ieder geval heb je liters thee tot je beschikking! (hier komt de groene thee trouwens niet op nu ;)) Fijn om weer een verhaal van je te lezen! Super wat je meemaakt hoor!

Kussie,
Tina x

Helen

Yep, ben de regen soms zeker zat! Zometeen eerst maar eens een paraplu kopen, heb het tnt zonder gedaan, maar misschien toch handiger met :)
Gelukkig weet je gewoon dat het elke middag gaat regenen en doe je daar ook je plan op trekken, 's morgens dus vroeg op en dingen doen, 's middags lekker hangen ergens of achter internet al die roddels van thuis bijhouden ;)

Dikke kussss

Barbaraaaatje

Hey lief reis-vriendinnetje. Ik ga overmorgen al naar Bangkok toe, hi hi. Dhaka vind ik echt niets hoor, zooo druk en had helemaal geen zin om verder te reizen. Zeker niet na dat plattelandsleven dat zoooo heerlijk was. Ik geniet nog erg na. Dus heb ik mijn ticket omgezet, geen cent extra betaald. Haaaa jij hebt het maar druk met al die backpackers hi hi. Begrijp precies wat je bedoelt ... soms wil je even op jezelf, zeker als je zo veel backpackers hebt ontmoet en je altijd onder de mensen bent. Het is soms inderdaad nooit goed, ben je alleen .. dan wil je gezelschap en heb je veel gezelschap, dan snak je even naar rust en op jezelf, hi hi. We zijn soms best moeilijk voor onszelf, haaaaa.

Ik verblijf heerlijk in mijn hotel en kom nu amper de deur uit, veel te druk hier. Verlang wel naar Bangkok even en naar backpackers!!!

Reizen .. het blijft toch leuk, vind je niet, hi hi ...

Dikke kuzzzzz

xxx